De mens centraal

De mens centraal

‘Warm’ bedrijfsconcept voor hightech producten van De Groot Bewerkingsmachines

Een familiebedrijf kun je op uiteenlopende manieren organiseren. Maar enkele constanten zijn: continuïteit, hechte relatie met medewerkers, platte organisatie en – oh ja – winst moet er ook gemaakt worden anders kun je die andere punten niet waarmaken. De menselijke maat is doorgaans het dna van de onderneming. En dat is bij De Groot Bewerkingsmachines doorgevoerd tot in de kleinste details.

“De foto’s in deze hal vertellen de geschiedenis van ons bedrijf.” Aan het woord is Ruud de Groot, algemeen directeur van De Groot Bewerkingsmachines in Rosmalen. Hij en zijn zoon Martijn, eveneens directielid, laten het familiebedrijf zien. In de hal met de foto’s staan gebruikte en gereviseerde machines te wachten op een klant. “Meestal zijn dat de klanten voor wie een nieuwe machine net te begrotelijk is. Startende ondernemers bijvoorbeeld. Die klanten zijn voor ons even belangrijk als de ondernemer die zijn hele productiehal door ons met nieuwe machines laat inrichten. Het denigrerende ‘even een klantje helpen’ zul je bij ons niet horen. Ook niet voor wie bij ons komt voor een handcirkelzaag. Door die foto’s laten we zien waar onze roots liggen in de hoop dat de klant zich op zijn gemak voelt. We mogen dan nu wel beschikken over het onlangs vernieuwde democentrum van 16.000 vierkante meter, maar we zijn niet vergeten waar we vandaan komen.”


De familie De Groot. Van links naar rechts Ruud, Daphne, Jolanda en Martijn. ‘Als we bij elkaar zitten gaat het vrijwel altijd over het bedrijf.’

De eerste jaren
De geschiedenis van het bedrijf begint in 1978. De vader van Ruud, Joop, richt samen met zijn broer Peter een handelsmaatschappij op voor gebruikte machines. De eerste exemplaren komen terecht in de paardenstal bij het ouderlijk huis in Nuland. Dat lijkt te wijzen op een boerenherkomst, maar dat is niet het geval. Vader komt uit een bakkersfamilie. Peter slaat na een jaar een andere weg in en verlaat het bedrijf. Joop gaat alleen verder en bouwt zijn eerste loods op de locatie in Rosmalen waar het bedrijf nog altijd gevestigd is. De handel blijft de eerste zeven jaar gebruikte machines. Dan krijgt hij een aanbod van de firma Weinig, producent van houtbewerkingsmachines. Hij kan het dealerschap krijgen voor een klein gebied in het noorden van het land. Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan en met beide handen grijpt Joop deze kans aan – ook al is het ver van zijn geliefde Brabant. Het blijkt een schot in de roos. De firma Weinig is onder de indruk van zijn verkoopprestaties en biedt Joop het dealerschap voor heel Nederland aan. Ook daar hoeft hij niet lang over na te denken. De loods in Rosmalen wordt uitgebreid met een kantoortje. Intussen blijft ook de handel in gebruikte machines groeien. Ook komen er nieuwe kleine merken bij.
    Oprichter van het bedrijf Joop de Groot (overleden in 2009).

Traantje wegpinken
Het is 1991 als Joop de druk op zijn zoon Ruud opvoert om hem bij te staan in de zaak. Het besluit het bedrijf op den duur over te nemen had Ruud eerder al genomen. “Ik had het goed naar mijn zin bij mijn toenmalige werkgever, de afvaltransportonderneming Gansewinkel, waar ik vertegenwoordiger was voor de verkoop van afvalcontracten. Het afscheid viel me zwaar. Het was een van de weinige momenten in mijn leven dat ik een traantje moest wegpinken. Maar het zelfstandig ondernemerschap trok net even iets harder aan mij.”  Het was dus de bedoeling eerst een jaar of acht elders de praktijk te leren kennen, zo was met Joop afgesproken. Die ziet echter dat Ruud een begenadigd verkoper is en dat kan hij met ingang van direct ook bij hem zijn. De kogel is al snel door de kerk en Ruud stapt in het bedrijf van zijn vader.

Nummer 17
“Ik was werknemer 17 met een vast dienstverband. Gewoon onderaan beginnen als verkoper buitendienst. Geen begeleiding, in één keer in het diepe en probeer er maar wat van te maken. Concreet betekende dat: klanten bezoeken. En dat waren in de regel houtverwerkende bedrijven. In die tijd is mijn liefde voor het vak ontstaan. Het heeft te maken met de mensen die ik ontmoette – gepassioneerde ondernemers, net als wij vrijwel allemaal familiebedrijven die werken aan de continuïteit van een bedrijf om het door te geven aan een volgende generatie. Dat schept een band. Ik was nog jong en had de gunfactor. Dankzij deze klanten leerde ik snel de praktijk van het vak.”

De Groot Plein
Een van de klanten uit die tijd verzamelde oude gereedschappen. In nauw overleg schonk hij ze aan De Groot. Op het ontmoetingsplein in het hart van het bedrijf, het ‘De Groot Plein’, dient een hoek als museum waar de pronkstukken te bewonderen zijn. Op een plaquette staat de naam van de schenker vermeld. Het bevestigt het beeld dat De Groot een familiebedrijf is waar de mens centraal staat.
“Het De Groot Plein hebben we in 2007 ingericht. Als je daarvoor iemand een kopje koffie wilde aanbieden dan kon dat alleen in je eigen kantoor – naar mijn smaak een veel te zakelijke omgeving om in gesprek te komen. Op het plein heerst een ongedwongen gezellige sfeer en kun je ook een hapje eten. Het concept past bij ons en onze Brabantse inborst. Een machine is eigenlijk een koud product van staal. Door de entourage voegen we daar warmte en de menselijke maat aan toe. We hebben een facilitaire dienst die als ze zouden willen de catering vanx een compleet evenement kan verzorgen. Onze dochter Daphne maakt er deel van uit. Zij heeft er voor gekozen één dag in de week te werken, en ik vind het geweldig dat ze dat bij ons doet. Ze maakt weliswaar geen deel uit van de directie, maar ze verneemt als een van de eersten de beslissingen die we nemen. Ze weet precies hoe het bedrijf ervoor staat.”
Jolanda, de vrouw van Ruud, maakt wel deel uit van de directie. Ze gaat een dag minder werken nu hun eerste kleinkind geboren is. Dat neemt niet weg dat ze binnen het bedrijf nog steeds zeer actief is, met voornamelijk interne zaken.

   ‘De Groot Plein’ waar klanten in een gezellige sfeer ontvangen worden. Ze kunnen er ook een hapje eten.

Groei
Zeventien medewerkers telt het bedrijf als Ruud begint, nu zijn dat er ruim negentig. Ongeveer zestig mensen werken in de afdeling techniek en support. “Dat zijn buitendiensttechnici, technici van ons telefonisch supportcentrum, werkplaatstechnici, instructeurs en productspecialisten. In de werkplaats worden gebruikte machines gecontroleerd en zo nodig compleet gereviseerd.” Ruud verwacht dat deze groep verder zal groeien. “Ze hebben het ook in de coronatijd onafgebroken druk gehad. Het hele aftersalestraject gaat Martijn nu naar zich toe trekken omdat hij ook ziet dat dit een enorm belangrijk onderdeel is voor ons bedrijf.”

Opvolging is een eer
Martijn heeft de opleiding internationaal management aan Nyenrode Business Universiteit afgerond en wist al vroeg dat zijn toekomst in het bedrijf lag. “Van jongs af aan heb je het gevoel dat het bedrijf van ons was. Dat wil je dan voortzetten, want je voelt je toch een soort schakel in een ketting die generaties verbindt. Ik heb dat nooit als een druk ervaren, anders had ik het niet gedaan. Het is voor mij een eer er onderdeel van te mogen uitmaken – en natuurlijk ben ik me bewust van de verantwoordelijkheden. Het is gewoon ondenkbaar dat het bedrijf in andere handen valt. Je ziet op een gegeven moment – ik denk dat ik een jaar of zestien was – wat een mooie kans je geboden wordt.”

Onderscheidend op service
De werkplek van Martijn is in de ‘controlekamer’, waar meldingen van storingen binnenkomen. Via de computer is in te loggen op de besturingsprogramma’s van de machines bij de klanten. Een kleine storing is doorgaans op afstand te verhelpen. Martijn: “Is dat niet zo dan sturen we een servicetechnicus naar de klant. Door onze aftersalesservice onderscheiden we ons. Iedereen kan in principe een machine verkopen, maar wij zorgen ervoor dat onze klanten een optimaal rendement kunnen halen uit hun aankoop. Daar kunnen we een verschil maken.”

Hartverwarmend
Ruud is trots op zijn mensen. “Dat we een verschil kunnen maken komt voor een belangrijk deel door de betrokkenheid en het kennisniveau van de medewerkers. Alle neuzen staan dezelfde kant op. Ik zeg altijd: continuïteit staat op één, de medewerkers op twee en als laatste komt de winst. Dat is bij beursgenoteerde bedrijven of bedrijven waar op andere manier vreemd vermogen is ingebracht wel anders. Wij vinden onze medewerkers heel belangrijk en omgekeerd verwachten we van hen dat ze het bedrijf belangrijk vinden. Mensen die hun werknemersschap als een puur zakelijke overeenkomst zien, passen niet zo goed bij ons. Toen we vanwege Corona beperkt werden in onze verkoopactiviteiten, belden onze accountmanagers spontaan op om te vragen of ze niet iets anders konden doen. Schoonmaken of opruimen bijvoorbeeld. Dat is hartverwarmend. Zulke mensen koester je als ondernemer. Gaat het even wat minder, dan steek je als familie de koppen bij elkaar om te kijken wat er mogelijk is. Hoeveel mag een crisis ons kosten zonder dat de continuïteit in gevaar komt? Belangrijk criterium: het mag wat kosten, als we daardoor de mensen kunnen vasthouden. Want stel dat het straks weer beter gaat, waar haal je dan zo snel die goedopgeleide en betrokken medewerkers vandaan?”

Democentrum
In het nieuw ingerichte en uitgebreide democentrum van De Groot staan de machines uit voornamelijk Italië en Duitsland er als pronkjuwelen bij. Er heerst een sfeer als in een toonzaal voor het betere merk auto’s. De ruimte heet niet voor niks democentrum. Veel machines zijn aangesloten en voorzien van stroom, lucht en afzuiging. Bezoekers die voor een demonstratie komen krijgen een headset aangeboden waarmee ze ongeacht het geluidsniveau van de machine de uitleg kunnen volgen. Het democentrum is in eerste instantie gericht op de klanten, maar ook scholen zijn regelmatig te gast. Ruud de Groot: “Educatie vinden we belangrijk, niet alleen voor de eigen medewerkers, ook voor leerlingen. En natuurlijk hopen we dat ze later in een functie bij een bedrijf aan ons denken als er een nieuwe aanschaf op stapel staat.” Het democentrum speelt ook een rol in het instrueren van de gebruikers, de medewerkers van De Groots klanten. De instructie begint achter de computer in de opleidingsruimte en kan voortgezet worden aan een draaiende machine. Martijn de Groot: “Het aanbod in het democentrum laat de laatste stand van de techniek zien. Het is bijzonder dat er zoveel machines staan opgesteld voor onze bezoekers aan de showroom. Het scheelt voor hem of haar vaak een bezoek aan een fabriek in het buitenland. Dat wordt zeer op prijs gesteld en maakt het gemakkelijk om zich te oriënteren op de mogelijkheden in de markt. Bij ons kunnen ze zien hoe een bewerking plaatsvindt en wat het uiteindelijke resultaat kan zijn. We werken nauw samen met onze toeleveranciers, vooral met onze exclusieve hoofdmerken Altendorf, Weinig en Biesse zitten we nagenoeg wekelijks in een Skype-meeting in onze hypermoderne videoconferenceroom. Tijdens de strenge maatregelen tegen het corronavirus hebben wij het voordeel gezien van deze moderne technieken en op die wijze ook de klantcontacten onderhouden. Gelukkig is het weer goed mogelijk De Groot te bezoeken en is iedereen van harte welkom om onze producten te komen ervaren.”

  In de demoruimte is een shop ingericht waar zakelijke en particuliere klanten terecht kunnen voor elektrisch handgereedschap.

 Het democentrum is showroom en demonstratieruimte ineen. Vele machines zijn aangesloten op het elektriciteitsnet, de afzuiginstallatie en perslucht.

De Groot bewerkingsmachines

Vinkenveld 3

NL-5249 JN Rosmalen

Tel. +31 (0)73 203 3684

info@degroot.nl

www.degroot.nl

Dit artikel staat in de rubriek "Familiebedrijf" in de Raam en Deur september editie 4-2020.
Tekst Arie Grevers Foto’s Marjolein Ansink

 

 

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief