Geen ondergeschoven kindje meer

Geen ondergeschoven kindje meer


Persoonlijke beschermingsmiddelen zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een volwassen productgroep binnen de technische groothandel en de bouwmaterialenhandel. De tijd van een verdwaald displaytje her en der is allang voorbij. Een eigen hoek of een shop-in-shop herbergen nu een uitgebreid assortiment aan kleding, helmen, brillen, schoenen en gehoorbescherming. Met bijbehorend advies.


Persoonlijke beschermingsmiddelen zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een volwassen productgroep binnen de technische groothandel en de bouwmaterialenhandel. De tijd van een verdwaald displaytje her en der is allang voorbij. Een eigen hoek of een shop-in-shop herbergen nu een uitgebreid assortiment aan kleding, helmen, brillen, schoenen en gehoorbescherming. Met bijbehorend advies.

Strengere regelgeving en controles, een groeiend veiligheidbewustzijn bij werkgevers en werknemers én het besef dat pbm’s – en dan met name kleding en schoenen – niet alleen de veiligheid, maar ook het werkcomfort kunnen verbeteren, hebben persoonlijke beschermingsmiddelen inmiddels tot volwaardige productgroep gemaakt. Een productgroep ook die een steeds wezenlijker onderdeel uitmaakt van de omzet van technische groothandels en bouwmaterialenhandels.

Coen van Rijnen, productmanager pbm van technische groothandel Destil: “Vijftien jaar terug had je eigenlijk alleen het zogenaamde arbopak. Dat waren van die bruine pakken van katoen met een wollen voering. Dat nam als een gek vocht op. Heel oncomfortabel. Zo’n jaar of acht geleden kwam er een omslag, toen kwam er langzamerhand beschermende kleding op de markt die er én leuk uitzag én ook nog lekker zat. De afgelopen jaren is dat alleen maar verbeterd dankzij de toepassing van allerlei hightech materialen. Zoals bijvoorbeeld polyamide: een materiaalsoort dat heel draagbaar is, waterafstotend en lichtgewicht.”

Destil was jaren geleden één van de eerste groothandels die persoonlijke beschermingsmiddelen een duidelijke plek gaf in hun winkels. “Het is inmiddels een product wat bijna niemand er nog ‘even’ bij doet”, aldus van Rijnen. “Daarvoor zijn er teveel ontwikkelingen, is de vraag enorm gegroeid en verandert er teveel op het gebied van de wet- en regelgeving. We hebben het inmiddels over een productgroep die zo’n 15% van de omzet betreft. Dat kan je dan echt niet meer als een ondergeschoven kindje behandelen.”

Resp P30

Klassenindeling

In Europa moeten alle persoonlijke beschermingsmiddelen CE gekeurd en gemarkeerd zijn, anders mogen ze niet worden verkocht. De CE-markering betekent dat is onderzocht of het product aan de elementaire veiligheidsnormen van richtlijn 89/686/EEC voldoet. Of de helm, laskap of bijvoorbeeld werkkleding geschikt is voor een bepaalde klus en welke prestaties/eigenschappen het heeft, valt terug te vinden in de productnorm, de EN-normen (Europese normen). Per product is vervolgens een klasse-indeling gemaakt. Neem bijvoorbeeld veiligheidsschoenen. Deze schoenen zijn voorzien van verharde neuzen (staal of verhard plastic) om zo de voet te beschermen tegen beschadiging. In de industrie worden vaak veiligheidsschoenen gedragen, in de bouw zijn deze schoenen verplicht. Draagt een werknemer geen veiligheidsschoenen dan loopt hij het risico naar huis te worden gestuurd (zonder betaling) om de schoenen alsnog te halen. Als hij toch werkt (omdat het niet is opgemerkt door de opzichter) en er gebeurt iets, dan betaalt de verzekering over het algemeen niet. Afhankelijk van het soort werk en het gevaar dat dit oplevert moet het type veiligheidsschoen bepaald worden. Hiervoor zijn verschillende normen opgesteld. De normen geven onder andere aan hoeveel druk de schoen moet kunnen verduren. Verder zijn er nog normen voor het al dan niet hebben van een gesloten hak, kou- en hittebestendigheid, antistatische bescherming en waterdichtheid.

Investeren in kennis

Terugkerend naar de pbm-afdeling binnen technische groothandels en bouwmaterialenhandels is het dus helder dat het van de winkelvloermedewerker veel kennis vraagt. Van Rijnen: “We geven jaarlijks een gericht aantal producttrainingen aan onze mensen. Sinds kort geven we zelfs wekelijks aan kleine groepjes trainingen op de stille uren. Kennis is essentieel. Wat is het voor materiaal, is het waterdicht, wat zijn de eigenschappen van bijvoorbeeld een materiaal als goretex. De gebruiker verwacht dat wij hem goed kunnen adviseren.”

Bruno Giebels van Giebels ijzerwaren en bouwmaterialen onderstreept ook het belang van goed geïnstrueerd personeel. “Daar investeren we ook echt in. En dan gaat het niet alleen over productkennis, wat net zo belangrijk is om medewerkers de kansen te laten inzien tijdens een persoonlijk verkoopgesprek. Waar zitten die kansen? We trainen onze mensen erop om goed door te vragen en om alert te zijn op de aankopen die klanten doen. Koopt iemand een haakse slijper, wijs degene dan op de bijbehorende pbm’s.  Dat is nog niet altijd een vanzelfsprekendheid.”

Bij Giebels is ook een aparte showroom in de winkel ingericht met pbm’s. “Daarin laten we zoveel mogelijk zien. Poppen zijn van boven tot onder aangekleed met beschermingsmiddelen. Kleding en schoenen zijn makkelijk te presenteren, met andere producten is dat weer meer een uitdaging. Daar zijn we eigenlijk steeds mee bezig, het versterken van de presentatie van de producten.” Een ander belangrijk – en sterk klantenbindend – onderdeel van pbm’s is het bedrukken van werkkleding met bedrijfslogo’s. ”Dat geeft continuïteit. Eenmaal een opdracht gehad van een klant, dan houden we de logo’s op voorraad en kunnen we nieuwe medewerkers van werkkleding voorzien.” 

Aanbod aan stijlen

Giebels constateert dat met name de werkschoenen de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt. “We merken ook dat daar geen enkele discussie meer over is: iedereen in de bouw draagt veiligheidsschoenen. Er is inmiddels een enorm aanbod aan stijlen. Het is allang geen straf meer om op werkschoenen te lopen. Voor ieder z’n smaak is er wel wat en ze zijn veel comfortabeler geworden.” Met producten als bijvoorbeeld veiligheidsbrillen merkt Giebels overigens dat de gebruiker nog wat meer de neiging heeft om die achterwege te laten. “Dit product wordt toch als minder stoer ervaren. Maar ik verwacht, net als met de schoenen, dat hoe meer producenten tegemoet komen aan de smaak van de gebruiker, hoe sneller ook dat product ingeburgerd zal raken.”

Rob van Ingen, commercieel directeur van Snickers, producent van bedrijfskleding, ziet de behoefte aan meer modieuze werkkleding- en schoenen de komende jaren ook alleen maar toenemen. “Wij ontwerpen en maken functionele vakkleding en doen geen concessies als het aankomt op draagbaarheid én modieusheid. Het kan namelijk gewoon én én. De drager vormt bij ons productontwerp altijd het uitgangspunt. Iemand moet lekker in de kleding kunnen werken en zich er ook thuis in voelen.” De komende jaren gaat het bedrijf zich, naast bouw en industrie, vooral meer richten op de serviceberoepen. “Bijvoorbeeld de mensen die licht onderhoudswerk doen. Ook zij hebben behoefte aan comfortabele en leuk uitziende werkkleding.” Van Ingen zegt het belangrijk te vinden dat iedereen bij hen terecht kan. “We hebben bijvoorbeeld een heel uitgebreid programma werkbroeken. Vooral qua pasvorm leveren we kwaliteit. En we gaan voorbij de standaardmaatvoering”

Grote omslag

“De afgelopen jaren is onze markt enorm in beweging gekomen”, vertelt Marleen Peters, hoofd communicatie van North Safety Products. “Veel veranderingen rond wetgeving, veel meer controles en inspecties en tegelijk een enorme uitbreiding van het aantal producten.” Peters, die zelf ook tien jaar in de verkoop heeft gezeten, constateert een totaal andere beleving rondom pbm’s. “Comfort wordt steeds belangrijker, werkgevers en werknemers ervaren dat goede beschermingsmiddelen het werkplezier bevorderen. Het zijn steeds minder producten die als lastig en verplicht worden ervaren. En dat is een grote omslag. We zien ook dat steeds meer van onze distributeurs pbm’s echt aan het promoten zijn. Bijvoorbeeld met een uitgebreide sectie in hun catalogus. Andersom ondersteunen wij onze distributeurs. Met onze kennis, door op open dagen van hun te staan en trainingen te geven. Die intensere samenwerking heeft de markt meer volwassen gemaakt.”

Peters benadrukt dat North een echte producent is. “We besteden veel aandacht aan productinnovatie. We hebben tien complete productgrepen, doen alleen geen bedrijfskleding, maar verder produceren we alles van hoofd tot teen.” De komende jaren zal volgens Peters vooral één thema booming worden: UV-protectie. “Erg belangrijk. Daar kunnen werkgevers en werknemers nu echt niet meer om heen.”

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief