Gerdes Kozijnen succesvol in Nederland

Gerdes Kozijnen succesvol in Nederland

Duits familiebedrijf Gerdes Kozijnen succesvol in Nederland met kunststof producten.

‘Made in Germany’ is een pre
Min of meer bij toeval zette producent van kunststofkozijnen Gerdes eind jaren negentig de eerste stappen op Nederlandse markt. 

 

 

 

Tegenwoordig zijn de Nederlandse opdrachtgevers goed voor het leeuwendeel van de omzet. Wat is het geheim achter dit succes van de onderneming in het Duitse Lengerich? Kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, een goede service en de sfeer in het familiebedrijf, zeggen Peter Simon-Höke en zijn oom Thomas Gerdes.

Thomas Gerdes (l) en Peter Simon-Höke: “Ons succes is voor een belangrijk deel te danken aan de sfeer en de instelling binnen het familiebedrijf.”

De geschiedenis van het familiebedrijf Gerdes begint in 1949 als de opa van Thomas Gerdes (de huidige eigenaar-directeur) zich vestigt als huisschilder. Dat betekent schilderen, behangen en glaszetten. Thomas: “Belangrijkste klanten waren de boeren in de omgeving. Het glas in de vensters van koeienstallen ging met regelmaat stuk. Dan kwam er een glasplaat van de juiste dikte uit het magazijn en werd het vensterglas op maat gesneden om het vervolgens in de stopverf vast te zetten.” Kortom, Gerdes was een schildersbedrijf zoals we dat van vroeger kennen. Er wordt hard gewerkt en het bedrijf bouwt reserves op die de zoon van de oprichter, Peter Gerdes, onder meer investeert in een productielijn voor kunststof kozijnen, ramen en deuren. In eerste instantie lijkt dat een vreemde keuze. Je investeert in een onderhoudsvrij product waardoor er op termijn geen werk meer is voor de primaire activiteit, namelijk het schilderwerk. Tenzij je een andere koers wilt volgen. En zo is het ook gegaan. Thomas Gerdes neemt al snel nadat hij in 1999 het bedrijf van zijn vader overneemt definitief afscheid van het schilderwerk. Het bedrijf verwerkt dan nog uitsluitend kunststof profielen. Dat waren vanaf het prille begin in 1977 altijd profielen van Schüco in Weissenfels.

Niet gretig
Aanvankelijk gaan de kozijnen naar Duitse bouwplaatsen in een straal van 50 kilometer rond Lengerich, de plaats waar het bedrijf is gevestigd – een halfuur rijden van Twente. Daar komt verandering in als een grote bouwmaterialenhandelaar enkele Nederlandse aannemers wijst op de kozijnen van Gerdes. Thomas: “Ik kan me nog herinneren dat we in het begin niet zo gretig waren, omdat onze zaagbladen waren afgestemd op het Duitse profiel. Het Nederlandse is groter. De eerste opdrachten deden we met een handcirkelzaag. In 2002 kregen we nieuwe zaagbladen en die hebben we nog altijd.”

    

Zagen en lassen van de profielen gaat volledig computergestuurd.

In eigen hand
Voordat Thomas in het bedrijf van zijn vader stapte, had hij nog een eigen bedrijf. Hij kocht de kozijnen van zijn vader en monteerde die op locatie. De montage in eigen hand, dat bleek een prima idee en de activiteiten van zijn montagebedrijf integreerde Thomas in het bedrijf van zijn vader. “Je hebt de controle over de kwaliteit van het eindproduct. Je weet dat jouw kozijnen gemonteerd zijn volgens de eisen die jij eraan stelt.” Zoveel mogelijk alles in eigen hand houden. Dat geldt ook voor het transport van de producten. Deze worden naar de bouwplaatsen gebracht door chauffeurs die in vaste dienst zijn bij Gerdes. De klanten zien steeds dezelfde gezichten, hebben hun telefoonnummer en kunnen direct afspraken met hen maken.

Stukje handwerk: aanbrengen van de sluitrubbers.

 

Hang- en sluitwerk, krukken en hefhendels komen van Duitse toeleveranciers, net als de stalen stabiliteitsprofielen.

Nederlands managementteam
De chauffeurs komen ook op de Nederlandse bouwplaatsen en bij de dealers. De Gerdes-montageploegen niet, omdat de Nederlandse manier van monteren erg verschilt met die in Duitsland. Peter Simon-Höke, neefje van Thomas en de vierde generatie in het familiebedrijf, is verantwoordelijk voor de Nederlandse markt. “Eindverantwoordelijke. We hebben een compleet Nederlands managementteam van zeven mensen bestaande uit technisch adviseurs en verkopers in Oldenzaal. Zij kunnen geheel zelfstandig montageploegen en aannemers begeleiden van eerste advies tot de oplevering en de nazorg. Dat zijn inderdaad niet onze eigen montageploegen, maar door de goede begeleiding van ons Nederlandse team is de kwaliteit van het eindproduct van hetzelfde niveau als in Duitsland.”

  

Hoofdvestiging met kantoren, showroom en productiehal in Lengerich.

Groei in crisistijd
Tijdens de economische crisis van het afgelopen decennium is de afzet in Nederland sterk gegroeid. Hoe verklaart Peter dat? “In die periode gingen onze kozijnen bijna uitsluitend naar renovatieprojecten. Als je in zo’n periode kunt groeien, dan zegt dat veel over onze klanten, de montagebedrijven en aannemers. Kennelijk beschikken ze over goede relaties met opdrachtgevers en kunnen ze rekenen op hun vertrouwen. Wij koesteren zulke klanten en zorgen ervoor dat we op tijd leveren. We merken toch ook dat het label ‘Made in Germany’ voor betrouwbare en degelijke techniek staat. Het beslag komt al vele jaren van Siegenia en Winkhaus en de scharnieren van Dr. Hahn, ook al jarenlang partner. Allemaal eveneens Duitse leveranciers. Samen met Schüco doen we er alles aan om dat kwaliteitsmerk in ere te houden.” Een mooi voorbeeld van die samenwerking met de leverancier van de profielen is de ontwikkeling van de houtverbindingslook (HVL). Een ontwikkeling met name gericht op het groeipotentieel in Nederland. Gerdes en ook andere fabrikanten van kunststofkozijnen hebben hierop aangedrongen bij Schüco, want de schuine lasverbinding is er niet populair. De kozijnenleverancier in Lengerich is nauw betrokken geweest bij de productontwikkeling. “80 procent is inmiddels HVL. Onlangs is er weer een aanpassing geweest, die heeft geresulteerd in de Living Variant-lijn met bovengemiddelde isolatiewaarden. Er zijn twee contourvarianten: de schuine (15 graden) en de hoekige (6 graden). In beide gevallen levert dat HVL-kozijnen op met een mooie strakke uitstraling en standaard net als onze overige producten voorbereid op dubbel glas – vanaf HR++ – of drielaagsglas tot 52 millimeter glasdikte. Bovendien sluit het kozijn beter aan op het stelkozijn en kun je kiezen voor een grotere vleugel en hoger vleugelgewicht dan voorheen. Een andere ontwikkeling waar we nauw bij betrokken zijn, is de nieuwste hefschuifpui LivIngSlide, naast de bestaande, gerenommeerde EasySlide.”

Hoofdomzet in Nederland
Mede door dergelijke aanpassingen en vernieuwingen heeft de groei in Nederland zich ook na de crisis doorgezet. De afgelopen vijf jaar, sinds Peters toetreding tot de directie, bedraagt de jaarlijkse groei 30 procent. Meer dan de helft van de klanten komt uit Nederland. Ze zijn keurig verdeeld (fiftyfifty) over nieuwbouw en renovatie. De gemiddelde ordergrootte is nog altijd zes kozijnen (“we zitten nauwelijks bij grote woningcorporaties, omdat die zich in een prijsvechtersmarkt bevinden en dat is niet de onze”) met jaarlijks een enkele uitschieter naar kozijnen voor veertig à vijftig woningen. Onlangs zelfs voor een project van 97 woningen in Den Haag en 81 in Sliedrecht.
De Nederlandse afzet is inmiddels een flink deel van de 40.000 kunststofproducten (kozijnen, ramen, deuren en hefschuifpuien) die jaarlijks de twee productiehallen in Lengerich verlaten. De Duitse en Nederlandse markt zijn gezamenlijk goed voor een omzet van elf miljoen euro.

Geworteld in de streek
Het gaat goed met de onderneming, zoveel is duidelijk. Ook nu in deze coronacrisis blijft het bedrijf investeren (zie kader). Een deel van het succes schuilt volgens Thomas in de kracht, de flexibiliteit en het doorzettingsvermogen van het familiebedrijf. “We zijn geworteld in deze omgeving en ondersteunen lokale verenigingen. Dat zijn de clubs waar onze medewerkers lid van zijn.” Peter wijst nog op het ABI-festival in het nabijgelegen Lingen. Aanstaande studenten die net het middelbareschooldiploma (Abitur) op zak hebben, komen naar dit stadje in de buurt van Lengerich om er gezamenlijk te musiceren. Het festival wordt voor een belangrijk deel door de jongeren zelf georganiseerd. Nog niet eens zo heel lang geleden leidde Peter het technische team van het ABI-festival. Gerdes is hoofdsponsor van het evenement, dat dit jaar door de coronamaatregelen niet door kan gaan.
Peter: “Ik hoop dat het volgend jaar wel weer kan. Het is namelijk een mooie gelegenheid om ons te laten zien. De jongeren hier in de regio zijn tamelijk honkvast. Er is voldoende werk – het percentage werklozen blijft steken op 2,2 en dat is voor Duitse begrippen uitzonderlijk laag. Ze zijn potentiële klanten en wij zijn altijd op zoek naar getalenteerde medewerkers. Onze sponsoractiviteiten kun je in dat licht ook zien als personeelswerving. In een streek waar nauwelijks werkloosheid is, moet je vechten om vakbekwame werknemers. En wij hebben goede kaarten. Net als voor onze klanten geldt ook voor de medewerkers dat we een betrouwbare partner zijn. We bieden uitstekende condities en zijn in alle opzichten een gezond bedrijf. En zoals dat bij de meeste familiebedrijven het geval is, staat continuïteit hoger aangeschreven dan winstoptimalisatie.” 
Ook de zorg voor het milieu wijst volgens de directeuren op langetermijndenken. “De Schüco-profielen die de fabriek verlaten zijn voor honderd procent recyclebaar met het oog op circulariteit in de kunststofkozijnen industrie. Elk nieuw profiel bestaat voor dertig procent uit gerecyclede kunststof.”

Investeren in coronatijden

De nieuwe lasstraat is begin maart in gebruik genomen.

In december besloot Gerdes de productiecapaciteit uit te breiden met een tweede lasstraat. En toen kwam de coronacrisis. Peter Simon-Höke: “We hebben nog even gedacht: zullen we deze uitbreiding wel doorvoeren? Maar we hebben het toch doorgezet en begin maart was de lasstraat operationeel. Par week kunnen we nu zo’n 500 elementen en 200 hefschuifpuien boven op ons normale quotum produceren.” De uitbreiding is meer dan welkom, want in Nederland en Duitsland draait de bouw gewoon door. Uiteraard met inachtneming van de regels die in het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ staan. Die gelden ook in Duitsland, wellicht nog strenger.
“Er staan in Lengerich op twee locaties fabriekshallen. Na de virusuitbraak hebben we direct afgesproken dat niemand meer van hal naar hal gaat, en ook niet meer van hal naar kantoor of andersom. Verder komt niemand van onze werkvoorbereidingsvestiging in Oldenzaal naar onze vestigingen in Lengerich en vice versa. De hallen zijn dusdanig groot dat de afgesproken anderhalve meter gemakkelijk twee meter afstand kan zijn.”
De vraag naar Gerdes kozijnen blijft hoog. Grote projecten staan op stapel of zijn in volle bewerking. Zo gaan er kozijnen naar grote renovatieprojecten in Sommelsdijk (Zeeland), Noord-Nederland en de Randstad en ook naar nieuwbouwprojecten zoals 31 woningen in Ede en 40 woningen in Helmond. Peter: “Ook bouwbedrijven die normaliter elders hun inkopen doen kloppen aan de deur. Zij kampen met stagnatie in de levering. Wij helpen hen graag uit de brand, ook al is het wellicht maar tijdelijk. Want stagnatieproblemen kennen we niet, doordat we een behoorlijke buffer aan verschillende profielen in verscheidene kleurencombinaties hebben. En dat geldt ook voor Schüco. Er staat bijvoorbeeld een flinke voorraad bij productielocaties in het oosten van Duitsland.”

Nederlandse klanten kunnen Gerdes bereiken via www.gerdeskozijnen.nl en info@gerdeskozijnen.com. Contactpersoon: Anthonius Gabeler.
 

Dit artikel staat in de rubriek 'Familiebedrijf' in de Raam en Deur editie 3-2020.

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.