Homing krijgt weer Belgisch gezicht

Homing krijgt weer Belgisch gezicht


Als er één evenement zich van een nationaal onderonsje naar een Benelux-event ontwikkelde, dan was het DIY in Kortrijk wel. Met de verandering van naam en tijdstip keerde het evenement dit jaar echter terug naar een Belgische happening. Mede ingegeven door de conjunctuur?


Als er één evenement zich van een nationaal onderonsje naar een Benelux-event ontwikkelde, dan was het DIY in Kortrijk wel. Met de verandering van naam en tijdstip keerde het evenement dit jaar echter terug naar een Belgische happening. Mede ingegeven door de conjunctuur?

De organisatie van dé Kortrijkse DIY-beurs kon jarenlang voortborduren op een stevige basis. Het evenement stond te boek als een Belgisch onderonsje, maar de kritieken waren lovend. Zelfs in de periode waarin de Nederlandse dhz-vakbeurzen ondanks verschillende vitaliteitsinjecties hun einde zagen naderen, bleef DIY een succesformule. De gedachte dat het Belgische succes misschien een ook wel basis voor een vaste happening in ons land zou zijn, redde het echter niet. Dus concentreerde de organisatie zich weer op de eigen vertrouwde beurs in Kortrijk.

Logo Homing NL

Internationale groei

Toch had het een duidelijk effect voor het Kortrijkse evenement. DIY ontgroeide de landsgrenzen en veel Nederlanders togen begin januari naar de Zuid-Belgische stad. Ook omdat in Frankrijk geen dhz-vakevenement meer op de kalender staat, was Kortrijk een uiterst geschikte magneet voor het noorden van Frankrijk. In het begin was de standbemanning erg Belgisch georiënteerd maar steeds meer exposanten wisten de aanwezigheid van de Nederlanders op de juiste waarde te schatten en zorgden voor een passende crew.

Echter, onder impuls van een groep exposanten werd de formule eens nauwkeurig onder de loep gehouden. Dat resulteerde in een paar forse wijzigingen: DIY werd op de eerste plaats Homing, zodat de naam de lading beter dekt. Weg van het constructieve imago en meer naar het totaalplaatje dat verder gaat dan klussen en renoveren. En de beurs verhuisde naar de maand september. Juist dan worden de inkoopkaarten geschud en niet in januari. Twee logische beweegredenen. Bovendien vond er in de zomermaanden een verbouwing plaats die het jasje van het beursgebouw, zeker qua routing, een nieuwe snit gaf. Twee ingangen geven toegang tot een grote gang die het publiek weer makkelijker de hallen in leidt. Logischer en overzichtelijker, maar het zorgde wel voor een flinke reshuffle van de stands. De organisatie keek dan ook met spanning uit naar de eerste najaarseditie van Homing.

DIY155

Branchebreed

Over het algemeen reageerden exposanten en bezoekers redelijk tevreden. De bezoekersstroom zou kwantitatief toch wat minder zijn in vergelijking met voorgaande jaren en sommige wegblijvers van naam aan exposantenzijde werden node gemist. Desalniettemin was Homing een absoluut branchebreed evenement waarin vrijwel alle segmenten vertegenwoordigd waren. Echter, veel exposanten hadden de Nederlandse crew thuisgelaten. Of ze liepen een dag als bezoeker op de beurs rond. Dat was toch een smetje op de internationaliteit van het evenement die de afgelopen jaren juist in toenemende mate geroemd werd. Natuurlijk, Belgen en Nederlanders begrijpen elkaar taalkundig wel, maar de gemiddelde beursbezoeker waardeert het juist dat hij een landgenoot in de stand tegenkomt die de markt en de retailcultuur kent.

Ongetwijfeld zal de crisis daar ook debet aan zijn geweest. Vaak zie je in moeilijke tijden een beperking van de standbemanning of zelfs het helemaal wegblijven van een bedrijf. En tenslotte liepen er ook vóór vier uur de nodige niet-exposerende leveranciers door de gangen. En dat had de organisatie in het verleden toch behoorlijk afgeschermd,

Toekomst

Voor de beursorganisatie zal het koffiedik kijken worden. In hoeverre is de eerste editie van Homing namelijk maatgevend? Immers, heel wat variabele ingrediënten bepaalden het gezicht. Een nieuw gebouw, dus ook het afwijken van de traditionele plaatsen, het tijdstip, maar zeker ook de conjuncturele perikelen waren prominent aanwezig. Dat maakt het natuurlijk moeilijk om duidelijke conclusies te trekken en beleidsmatig daarop in te spelen. Homing-nieuwe-stijl zal van de bezoekers ongetwijfeld het voordeel van de twijfel krijgen. Toch is het zaak dat de organisatie de editie van volgend jaar ook temporeel serieus bekijkt en overdenkt. Ofschoon op de beursvloer al de data van 2010 werden gecommuniceerd, waren met name de leveranciers in het tuinsegment daar niet bepaald blij mee. Homing zou volgend jaar samenvallen met Green Expo in Gent en dat is natuurlijk een blunder van de eerste orde. Als je ziet dat een groot evenement als Spoga al duidelijk last heeft van een Maison & Objet in Parijs, dan moeten Kortrijk en Gent ook echt wel last krijgen van elkaar. In dat geval is de bezoeker de dupe. Die reserveert kostbare tijd om zich te oriënteren en te kijken naar de innovaties en de trends, maar gaat in drie overlappende dagen zijn aandacht niet verdelen. In zo’n geval kun je dan alleen maar spreken van verliezers. Niet alleen aan bezoekerszijde, maar ook de organisaties snijden in hun eigen vlees. En dat kan nooit de bedoeling zijn…

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.