Optimistische branchewind raakt Spoga

Optimistische branchewind raakt Spoga


In heel wat segmenten is de kredietcrisis duidelijk voelbaar. De tuin blijft buiten schot, in ieder geval in ons land en in Duitsland. Ook de prognoses zijn, volgens branchekenners, gunstig. Ook voor motoristen, want kwaliteit staat in alle opzichten centraal. Op zo’n vruchtbare bodem kan ook een Spoga bloeien.


In heel wat segmenten is de kredietcrisis duidelijk voelbaar. De tuin blijft buiten schot, in ieder geval in ons land en in Duitsland. Ook de prognoses zijn, volgens branchekenners, gunstig. Ook voor motoristen, want kwaliteit staat in alle opzichten centraal. Op zo’n vruchtbare bodem kan ook een Spoga bloeien.

Waar de retail ons land tot aan de vooravond van de crisis doordieselde, klonken er al enkele jaren wisselende geluiden uit de ons omringende markten. Verschillende segmenten in Duitsland piepten en knersten, maar de tuin bleef van sterke erosie gevrijwaard. BBE Retail Experts becijferen het ‘groene’ marktvolume in 2008 op € 14,9 mrd. De markt groeide van 2003 tot 2007 met maar 1% maar sindsdien heeft tuin de wind in de zeilen. Zowel in 2007 als in 2008 groeide het segment met 2%!

Kwaliteit gevraagd

De basisingrediënten bij onze oosterburen lijken ook ideaal. Ruim 57% van de huishoudens heeft een tuin die gemiddeld tussen de 100 en 300 m2 groot is. Homing en home garden zijn begrippen die de Duitsers in hun over het algemeen zuivere taal toelaten. Ze geven aan dat de gebruikstuin langzaamaan plaatsmaakt voor de siertuin, een trend die wij ook al jaren kennen. Zoom je in op artikelniveau, blijkt dat het grillen uitgegroeid is tot een ware hobby. Het aandeel barbecues binnen de totale tuinmarkt groeide van 2% in 2000 tot 5,3% in 2007. Zeker de laatste jaren kende het segment een explosieve groei, in 2008 zelfs 8,9%. Ook succesvol zijn de tuinmachines met een plus van 3,2%. Bouwmarkten en tuincentra vormen de belangrijkste verkoopkanalen (30,1%), terwijl de motoristen 5% voor hun rekening nemen. Zij wisten het afgelopen seizoen een plus te genereren van maar liefst 7,2%. De vakhandel scoort op kwaliteit en prijs. Premiumartikelen zijn veelgevraagd.

Méér dan product

De prognoses voor de komende jaren zijn volgens BBE gunstig. Tuin zal tot 2013 jaarlijks groeien en dat zal niet in volumes zijn. De consument zal premiumbewuster inkopen. Dat is ook goed nieuws voor de tuinmeubelen die de laatste jaren in een negatieve prijsspiraal terecht waren gekomen. De focus op kwaliteit is positief nieuws voor de vakhandel. Toch zullen de specialisten de strijd moeten aanbinden met de bouwmarkten en al zal de concurrentie van andere kanalen groeien. De verkoopoppervlakte blijft gelijk. Het product verschuift meer en meer naar de achtergrond, terwijl dienstverlening en service belangrijker worden. Dat is ook een belangrijke boodschap voor de heren leveranciers. En, zo concludeert de onderzoeker wijs, er is altijd nog het weer dat de resultaten kan maken en breken.

Minder Azië

Al met al zijn dat geluiden die ook de beursorganisatie van de Spoga tot optimisme moeten stemmen. Naar verwachting zullen 1.350 exposanten uit 50 landen de hallen bevolken. In vergelijking met de editie 2007 zijn er dat zo’n 160 minder. De beursdirectie wijdt dit aan de crisis. Met name het Aziatische contingent is wat kleiner geworden. Bovendien zorgen fusies en faillissementen voor een uitdunning. Tuinmeubelen zijn, met ongeveer 700 bedrijven in het furnituregedeelte, het sterkst vertegenwoordigd. In het leisuresegment trekken de 85 aanbieders van barbecues de kar.

Opvallend in de schijnwerpers staat dit jaar het levend groen. “Groen is het verbindende element en we gaan, om te beginnen met een aanbiedingsplantje, planten serieus in het middelpunt van de Spoga zetten. Alle aanbieders hebben deze wens. Het vergroot de groene perceptie van de beurs”, vertelt bedrijfsleider Oliver P. Kuhrt van KoelnMesse. Waar de IPM in Essen jaarlijks het platform is voor kwekers en hun producten werkt de Spoga veel meer retailgeoriënteerd. “Met name de plantenproducenten zoeken de handel”, aldus Kuhrt.

Opvallend is ook de hall of excellence waar bekende A-merken  die, om welke reden dan ook, niet elders in de hallen exposeren. Het initiatief moet het evenement naar een nog hoger niveau tillen.

Spoga plús

Naast het groene imago kleurt de Spoga ook oranje. Dit jaar is Nederland namelijk het partnerland van het evenement. Ons land is dus prominent aanwezig, niet alleen met legio tuinproducten en de onvermijdelijke tulpen maar ook de creatieve kant komt aan bod. In de passage tussen hal 4 en 5 treft de bezoeker alles aan op het gebied van design, plantentrends of informatie over Nederland als afzetmarkt.

Dit jaar staat de Spoga er dus weer alleen voor, dus zonder Gafa aan z’n zijde. Echter, de beursorganisatie meldt dat er 260 Gafa-exposanten dit jaar naar Keulen komen en in het ambiancegedeelte in hal 10 neerstrijken. Zij vinden het noodzakelijk om jaarlijks hun innovaties op een groen platform te tonen. Een groep om te koesteren…

KADERTEKST

Vooraf zaken regelen, scheelt tijd en geld. Voor meer informatie over tickets, catalogus, reis, overnachting e.d. kunt u terecht bij Koelnmesse bv te Rotterdam, tel. 010.206.48.50 of surfen naar www.koelnmesse.nl.

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.