“ Veel klanten zien de deur als een meubelstuk”

“ Veel klanten zien de deur als een meubelstuk”

Familiebedrijf en deurenspecialist Simon Maree ontzorgt al bijna honderd jaar de klant

Van advies tot productie en nazorg – alles over ramen, deuren, kozijnen, hang- en sluitwerk en glaswerk zit het familiebedrijf Simon Maree uit Berkel en Rodenrijs in het DNA. Maar bovenal profileren vader Simon en zoon Sam zich als een allround specialist op het gebied van binnendeuren, buitendeuren, schuifkasten en kamers en suite.

Het was 1923 toen Simon Maree samen met zijn broer een timmer en aannemersbedrijf startte in Berkel, een kleine gemeenschap op steenworpafstand van Zoetermeer die later Berkel en Rodenrijs is gaan heten. Diens zoon, Simon, was een uitstekend timmerman. Hij zou zijn eigen weg volgen. Het werd een gespecialiseerd bedrijf dat zich toelegde op het afhangen van ramen en deuren in opdracht van fabrikanten die ook een afhangservice wilden aanbieden. Simon Maree was een van de eersten die in deze niche sprong. Een schot in de roos. Al snel werkte hij met tien afhangploegen van elk twee medewerkers. Dat ging goed tot de crisis in 2012 roet in het eten gooide. Er werd nauwelijks nog gebouwd of gerenoveerd. De gouden tijden van het afhangen leken voorbij. Maar een echte ondernemer is niet voor één gat te vangen. In een verloren hoek van de werkplaats was Maree vijftien jaar geleden een winkeltje begonnen waar hij op zaterdagmorgen particuliere klanten hielp met hun keuze voor de meest geschikte
deur. Hij had in zijn afhangpraktijk immers veel kennis en ervaring opgedaan over de meest uiteenlopende typen ramen en deuren.

Gouden duo
Simons zoon Sam was op die zaterdagochtenden vaak in het winkeltje. Spelenderwijs raakte hij ingevoerd in de geheimen van het vak. Nadat hij een blauwe maandag op de universiteit had rondgelopen – waar hij ontdekte dat een academische studie niks voor hem was –, stond er in 2010 wat hem betreft maar één optie open: het bedrijf van zijn vader. Op twintigjarige leeftijd deed hij alsnog een timmeropleiding en draaide twee jaar mee in een afhangploeg. Hij was altijd al een snelle leerling geweest en al spoedig evenaarde hij het kennisniveau van zijn vader. Bovendien was hij welbespraakt. Kortom: een betere adviseur kun je niet krijgen. De taken werden verdeeld. Simon stuurde de afhangploegen aan – waarvan er door de crisis nog maar twee over waren – en Sam bemande de winkel. Een gouden duo. Het projectmatige werk verdween naar de achtergrond en het aandeel particuliere klanten steeg fors. In 2012 werd Timmerbedrijf Maree overgenomen, dat ooit was opgericht door de opa van Sam en waar een oom van Sam de scepter zwaaide. Dat zou deze blijven doen tot 2018. Daardoor kon de bestaande werkplaats met het winkeltje in zijn geheel verbouwd worden tot een showroom. Sindsdien profileert het bedrijf zich als een allround specialist op het gebied van
binnendeuren, buitendeuren, schuifkasten en kamers en suite.

Anno 2017 gaat het weer crescendo in de nieuwbouw. Het aantal opdrachten stijgt fors. Particuliere klanten uit geheel Nederland doen een beroep op de kennis en ervaring van het familiebedrijf Maree. Het gaat zo goed dat Sam en zijn vader overwegen de leiding van het timmerbedrijf over te nemen nu Sams oom de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Er was altijd al een nauwe samenwerking tussen timmerbedrijf en deurenspecialist, en die is sinds de overname in 2012 alleen maar hechter geworden is. Door die samenwerking kunnen Sam en Simon ook kozijn- en deurproducten op maat maken. De volledige samenvoeging van de bedrijven is eigenlijk een logische volgende stap. Temeer omdat Sam en zijn vader ook de complete vervanging van de gevelkozijnen tot hun activiteiten rekenen.

Kernwaarden
Er is in die bijna honderd jaar veel veranderd, maar de kernwaarden die het familiebedrijf op zijn website www.simonmaree.nl heeft geformuleerd – ‘oprechte betrokkenheid, leveren op kwaliteit, volledig ontzorgen, maatwerk en nazorg’ – lijken van alle tijden. Misschien zei men het vroeger niet met dezelfde woorden, maar de intentie om de klanten tevreden te stellen is al eeuwenlang verankerd in kleine familiebedrijven. Niet meer dan logisch, want men is van oudsher aangewezen op de gemeenschap waarin men zelf ook leeft. Presteer je slecht, dan praat zich dat razendsnel rond. Voor Maree was die gemeenschap aanvankelijk de katholieke in de omgeving van Berkel en Rodenrijs. Nu is dat de internetgemeenschap en al degenen die naar de showroom komen. Het geloof speelt in het ontzuilde Nederland geen rol meer.

‘One stop shop’
In de showroom staan alleen modellen die Maree wil plaatsen en dat geldt zeker niet voor elk willekeurig model deur. Sam Maree: “Je kunt zeggen dat we kieskeurig zijn. Dat zijn we echter niet zonder reden. We kennen het hele traject en weten uit ervaring met welke merken we goed uit de voeten kunnen en met welke niet. We willen niet dat onze klanten na een jaar bij ons aankloppen omdat een deur klemt of niet meer sluit.” Maree verzorgt het hele traject van advies, inmeten, bestellen, afhangen en nazorg. Dat betekent: goed luisteren naar de wensen van de klant en daarop het best passende advies enten. Na het vakkundig afhangen van de deur kan de koper altijd aankloppen voor service. Ook kan de klant een beroep doen op het bedrijf voor een inbraakcheck of plaatsing van glas dan wel plissé. Sam Maree: “De one stop shop voor buitendeuren noemen we dat. De complete ontzorging van de particuliere klant. Daar blijkt behoefte aan. De klant weet meestal wel hoe het eruit moet zien, maar zelden weet hij daar het passende product bij te vinden of overziet hij de implicaties van zijn keuzes.”

Trends
Los van de esthetische trends als de verdiepingshoge binnendeur, de taatsdeur, de schuifdeur en de industriële look, is er volgens Sam ook een verschuiving waarneembaar in het belang dat de Nederlandse consument hecht aan zijn deuren. “Je ziet over het algemeen dat de mensen bereid zijn wat meer uit te geven aan een deur dan tien jaren geleden. De deur is voor veel mensen inmiddels een soort meubelstuk waarmee ze zich kunnen onderscheiden.”

Projectmatig
Ook al bestaat het klantenbestand inmiddels voor 90 procent uit particulieren, dat betekent niet dat Maree het projectmatige werk schuwt. Nog altijd hangt het bedrijf ramen en deuren af op de bouwplaatsen van grote nieuwbouwprojecten. Maar Sam en Simon zijn niet meer afhankelijk van de grote fabrikanten. Sterker nog zij bepalen in hoge mate zelf welke deuren zij aan de man willen brengen. Zo bezien zijn de rollen dus omgedraaid.

Tekst: Arie Grevers
Fotografie: Vandeez en Maree

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.