Sterker uit de crisis na cultuuromslag.

Sterker uit de crisis na cultuuromslag.

Familiebedrijf Van de Vin ramen en kozijnen blijft trouw aan hout.

Met een focus op ketensamenwerking, innovatie en lean werken, hebben de broers Anton en Mathee het familiebedrijf van binnenuit getransformeerd.

Van de Vin ramen en kozijnen uit het Brabantse Heeze heeft afgelopen vijf jaar een cultuuromslag doorgemaakt. Met een focus op ketensamenwerking, innovatie en lean werken, hebben de broers Anton en Mathee het familiebedrijf van binnenuit getransformeerd tot een moderne en toekomstbestendige kozijnfabrikant. 

“We hebben een groep bedrijven geselecteerd en samen zijn we altijd bezig met procesoptimalisatie”

Mathee en Anton van de Vin belichamen de tweede generatie die aan het roer staat van kozijnfabrikant Van de Vin. De verdeling in werkzaamheden tussen de broers is zonder enige discussie  ontstaan. Anton heeft affiniteit met de productie, Mathee met de organisatie en het klantcontact. Mathee: “We zijn totaal verschillend van karakter en vullen elkaar perfect aan. Ik breng het werk binnen en Anton voert het uit, zo is het altijd geweest. Wat we gemeen hebben is onze betrokkenheid bij het bedrijf, de medewerkers en de regio. Andersom zijn onze werknemers zeer loyaal. Ik denk dat dit meestal geldt voor familiebedrijven, en dat daarom de kans op overleven in crisistijd voor deze categorie groter is dan voor bedrijven die door aandeelhouders gestuurd zijn.”

Hout
Van oorsprong maakt Van de Vin uiteenlopende producten van hout, van winkelbetimmeringen tot meubels. Om te overleven na de bouwcrisis in de jaren tachtig, heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in houten kozijnen. Er was in de jaren negentig een voorzichtige flirt met kunststof, maar daar hadden de broers toch te weinig feeling mee. Mathee: “We zijn met hout opgegroeid; de werkplaats van mijn vader was achter het woonhuis. Ik ben er ook van overtuigd dat hout het product van de toekomst is. Het is een natuurlijke grondstof, die makkelijk is bij te maken en weinig energie kost in de productie. Hout heeft mooie eigenschappen, het zet koolstofdioxide om in zuurstof en isoleert van nature goed. We werken veel met gemodificeerd Accoya hout, dat zeer betrouwbaar en duurzaam is.”

Ondernemen
Bij Mathee en Anton zit het ondernemen in de genen. Vader Frans begon in loondienst bij een aannemer, maar ontdekte al snel dat het bijklussen tijdens vorstverlet veel lucratiever was. In 1960 besloot hij daarom aan huis zijn eigen timmerfabriek te starten. Hij was een vakman pur sang en het werk kwam hem aanwaaien. In 1987 was de tijd rijp was om het bedrijf over te dragen aan zijn twee oudste zoons. Mathee: “We zijn met vijf jongens thuis en mijn vader heeft zijn ondernemingsdrift op ons allen overgebracht, we zijn namelijk allemaal voor onszelf begonnen. De één heeft een eigen bakkerszaak, de ander had een Hubo-winkel en de jongste broer heeft een eigen praktijk voor de begeleiding van autistische jongeren. Mijn vader kon overigens ook na zijn pensioen niet stilzitten. Hij heeft ontwikkelingswerk gedaan in de Filippijnen en deed op zestigjarige leeftijd nog een studie Nederlands aan de Open Universiteit, omdat hij zich wilde toeleggen op het schrijven van romans. Inmiddels heeft hij al een paar boeken uitgebracht.”

“We zijn met vijf jongens thuis en mijn vader heeft zijn ondernemingsdrift op ons allen overgebracht"

Cultuuromslag
In 2011 formuleerden de broers drie doelstellingen, waarmee ze het bedrijf heelhuids door de bouwcrisis wilden loodsen. De eerste doelstelling was lean produceren, een efficiëntieslag maken en daarmee de doorlooptijd halveren. De tweede doelstelling was het afleveren van een completer eindproduct en de derde betrof het projectoverstijgend samenwerken met opdrachtgevers en aannemers. Mathee: “Dit alles vroeg om een flinke cultuuromslag. We begonnen met lean-trainingen voor onze werknemers en merkten dat zich een groepje enthousiaste kartrekkers vormde, maar dat het merendeel weerstand bood. Dat is ook logisch, we zouden werkplekken optimaliseren en dit kan bepaalde functies overbodig maken. We ontdekten dat investeren in de zachte kant van de mens –denk aan zaken als mindset, communicatie en attitude – enorm belangrijk is. Ook hier hebben we trainingen voor georganiseerd en dit bleek goed uit te pakken. In twee jaren tijd raakte de drive om te veranderen en te verbeteren ingebed in het dagelijks werk van onze werknemers. Men komt zelf met initiatieven om processen te verbeteren en snapt dat we met lean werken meer klanten aantrekken en dus werkgelegenheid creëren.”

Projectoverstijgend samenwerken
In 2011 begon Van de Vin een nieuwe koers te varen. We zijn inmiddels vijf jaar verder, een mooi moment om de balans op te maken. Mathee: “We zijn zeer tevreden. Meer dan vijftig procent van onze omzet komt nu voort uit projectoverstijgende samenwerking. Opdrachtgevers en aannemers zijn zich er in toenemende mate van bewust dat samenwerken met de toeleveranciers cruciaal is om werkprocessen te verbeteren en daarmee faalkosten te reduceren. We schuiven steeds vaker aan in de vroege fase van een projectinitiatief, denken proactief mee. Dit betekent automatisch dat we meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor onze producten. We zijn daarom meer werkzaamheden naar ons toe gaan halen. We leverden eerst een halffabricaat, maar hebben veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een compleet eindproduct. Dit heeft gestalte gekregen in twee huismerken, vinGarant en vinEcofit. We stoppen veel tijd in het adviseren van uitvoerders en stelploegen met betrekking tot het verwerken, opslaan en stellen van onze producten. De samenwerking met onze eigen leveranciers is nu ook vaak projectoverstijgend. We hebben een groep bedrijven geselecteerd en samen zijn we altijd bezig met procesoptimalisatie, zoals het optimaal aanleveren van onderdelen en het afstemmen van digitale systemen. Deze partners denken ook met ons mee over wensen en vragen van opdrachtgevers. Al deze ontwikkelingen hebben eraan bijgedragen dat we sterker uit de crisis zijn gekomen.”

Ambities
De afgelopen vijf jaren hebben de broers het familiebedrijf toekomstbestendig gemaakt. Tijd om een stapje terug te doen en net als vader te beginnen aan een tweede carrière als romanschrijver? Mathee, lachend: “Voorlopig zullen we nog niet met pensioen gaan. Voor de toekomst hebben we nog genoeg ambities. We willen complete eindproducten kunnen leveren in zowel grote als kleine series, zodat we de doelgroep kleine aannemers en zzp’ers ook kunnen bedienen. We willen bekend staan als de beste partner voor het houten kozijn. Op productniveau zullen we blijven innoveren. We streven naar een zeer onderhoudsarm en milieuvriendelijk product. De hoofdambitie van Anton en mij is dat het bedrijf zonder ons in staat is te overleven en om nog vele jaren mooie producten te leveren.”

Tekst: Arie Grevers
Fotografie: Kees de Vries (portret), overige Arie Grevers

 

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.