Veiligheid bij garagedeuren

Veiligheid bij garagedeuren

ADVERTORIAL

Tragisch ongeluk stelt de vraag aan de orde: Is mijn garagedeur veilig?

De beslissing om een oude garagedeur te vervangen wordt meestal genomen op basis van design- of comfort aspecten. Ofwel past de oude deur qua uiterlijk niet meer bij de woning of deze voldoet niet aan de eisen qua comfort, dat automatisch bedienbare garagedeuren met zich meebrengen. Dat de reden echter vaak de veiligheid is waarom een verouderde garagedeur moet worden vervangen, daarvan zijn veel huiseigenaren zich niet bewust. Hoe gevaarlijk dat kan zijn, laat een actueel voorval zien.
Een nachtmerrie: Moeder en kind zijn op weg naar de kinderopvang. Alvorens in de auto te stappen, glipt het tweejarige kind in een ongemerkt moment de garage in, waarvan de deur op dat moment automatisch dichtgaat. De jongen wordt met grote kracht vastgeklemd en de deur kan niet meer open, maar is ook niet meer in beweging te krijgen. Uiteindelijk na bijna een kwartier kan het kind met behulp van opa worden bevrijd en moet door ambulancepersoneel worden gereanimeerd. Nu, vier maanden later, gaat het gelukkig weer goed met het kind en is het volledig hersteld. Een ongeluk, dat heel anders had kunnen aflopen.


„Dat ziet er toch nog goed uit“, dacht de familie S. toen ze hun nieuwe woning betrokken. Dat de garagedeur aanzienlijke veiligheidsgebreken vertoonde, daarvan waren ze zich niet bewust.

Toen het gezin het huis enkele jaren geleden kocht, achtten ze de ingebouwde, automatisch bedienbare garagedeur geschikt en voorzagen deze alleen van een nieuwe laag verf. Dat de deur aanzienlijke veiligheidsgebreken vertoonde, daarvan waren ze zich niet bewust. „We willen over ons ongeluk vertellen, omdat we vooral ouders en grootouders attent willen maken op de gevaren van een oude garagedeur. Wanneer we de deur destijds direct hadden vervangen door een nieuwe, zou dit niet zijn gebeurd“, vertelt Bianka S.

                              
De krachten waarmee de jongen onder de garagedeur bekneld raakte waren zo hoog, dat bij een aansluitende test zelfs een speelgoedauto binnen enkele seconden in stukken barstte. - Bij garagedeuren is het essentieel dat de toegestane werkkrachten van maximaal 400 newton (ca. 40 kilo) worden nageleefd bij het raken van een hindernis, en dat de garagedeur binnen 750 milliseconden automatisch terugkeert, dus naar boven terugloopt. Gespecialiseerde bedrijven kunnen met zogenoemde sluitkrachtmeters controleren of dat het geval is.

Na het tragische ongeluk wendt het gezin zich direct tot de plaatselijke dealer voor bouwelementen Helmut Grauer van het "Tür + Tor-Team" Sindelfingen. Deze adviseert dringend de deur te vervangen en doet dat korte tijd later ook bij de familie S. Helmut Grauer verkoopt uitsluitend garagedeuren en de bijbehorende aandrijvingen van Hörmann, de fabrikant van deuren voor woning en industrie, en legt ook uit waarom: „Wij verkopen het product en monteren het bij de klant. Daarmee zijn wij uiteindelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van de installatie en geven daarop garantie. Alleen bij fabrikanten die garagedeuren en aandrijvingen samen uit eigen ontwikkeling aanbieden, kan er voor 100% van worden uitgegaan dat deur en aandrijving op elkaar zijn afgestemd en daarmee probleemloos en veilig functioneren.“

Na slechts enkele uren is de oude deur gedemonteerd en de nieuwe Hörmann-garagesectionaaldeur inclusief aandrijving gemonteerd. Ook wanneer ter plaatse niet te zien is dat er überhaupt montagewerkzaamheden hebben plaatsgevonden, betekent de nieuwe garagedeur nu niet alleen qua uiterlijk, maar ook veiligheidstechnisch een belangrijk verschil met de oude kanteldeur. Klaus Recker, teamleider van de klantenservice van de divisie aandrijftechniek van Hörmann, legt uit waarop het bij garagesectionaaldeuren aankomt: „Het is essentieel dat de zogenoemde werkkrachten in acht worden genomen, d.w.z. dat de deur slechts met maximaal 400 newton (ca. 40 kilo) op een hindernis mag neerkomen. Vervolgens moet de deur na enkele milliseconden (750 ms) vanzelf terugkeren, dus naar boven lopen om de hindernis te ontlasten.“ In het onderhavige geval bedroegen de krachten waarmee de jongen werd vastgeklemd bijna 800 newton (ca. 80 kilo) en het kind bleef onder de deur vastgeklemd zitten. Maar niet alleen dat: de deur kon noch elektrisch met een sleutelschakelaar noch met de mechanische noodontgrendeling worden geopend. „Bovendien dient er een vingerklembeveiliging aanwezig te zijn, zodat vingers bij het sluiten niet tussen de afzonderlijke deursecties bekneld kunnen raken. Een veer-in-veer-systeem aan de zijkanten van de deur zorgt ervoor dat wanneer een veer breekt, een andere veer de deur vasthoudt, zodat het naar beneden vallen van de deur wordt voorkomen en de defecte veer door het wegspringen geen personen kan verwonden“, vult Klaus Recker aan. Deze en andere aspecten kunnen huiseigenaren bij hun garagedeur controleren met behulp van veiligheidschecklisten van de fabrikant Hörmann.


Garagesectionaaldeuren dienen een vingerklembeveiliging te hebben, zodat vingers bij het sluiten van de garagedeur niet tussen de afzonderlijke deursecties bekneld kunnen raken (op de foto: nieuwe garagedeur met vingerklembeveiliging).

Is mijn garagedeur veilig?
Met deze checklisten kan een controle worden uitgevoerd. Maar het best kan men contact opnemen met een vakman in de buurt, die een beoordeling geeft en vervolgens de vervanging kan uitvoeren. http://www.hormann.nl/fileadmin/_country/_global/aktion/aktion_2017/nl/

De familie S. is blij dat het nu weer goed met hun zoon gaat, maar is nog steeds geschokt door het ongeval: „Wij hebben er in ieder geval van geleerd dat het bij een garagedeur niet alleen gaat om het design, maar vooral om de veiligheid. We hopen dat we met ons verhaal mensen attent kunnen maken op dit onderwerp en zulke vreselijke ongelukken daardoor wellicht kunnen worden voorkomen“, zegt Bianka S.

  
Vaak zorgen brekende veren van oude garagedeuren voor persoonlijk letsel of materiële schade. Ze breken en vliegen voor een deel met hoge snelheid meters ver door de lucht. Bovendien bestaat het risico dat de garagedeur niet meer te houden is en naar beneden valt (op de foto links: oude veer die dringend moet worden vervangen). Daarom dient bij een nieuwe garagedeur te worden gelet op een systeem met meervoudige veren. Wanneer één veer breekt, houdt altijd een andere veer het gewicht van de deur (op de foto rechts).

 


Deskundige Markus Macal geeft zijn inschatting:
„Ongelukken met verouderde garagedeuren zie ik dagelijks. Materiële schade en ook tragisch persoonlijk letsel zoals in dit geval, komen helaas vaak voor. Wanneer zulke ongelukken gebeuren en de plaatselijke pers daarvan verslag doet, neemt weliswaar de regionale aandacht voor het onderwerp "veiligheid van garagedeuren" toe, maar landelijk gezien is het besef van wat er allemaal met oude garagedeuren die niet meer aan de veiligheidseisen voldoen kan gebeuren, niet aanwezig. Iedereen snapt dat de eigen auto regelmatig apk moet worden gekeurd. Dat er ook voor de veiligheid van garagedeuren normen bestaan die voor nieuwe installaties moeten gelden, maar waaraan oude deuren meestal niet voldoen, weten maar heel weinig mensen. Ik kan iedereen alleen maar aanraden oudere garagedeuren regelmatig, d.w.z. idealiter elk jaar, door een vakman te laten controleren en onderhouden.

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.