VELUX als enige uit bouwbranche bij 40 meest inspirerende organisaties van Nederland
Als enige organisatie uit de bouw staat VELUX in de ‘Inspirerende 40’. Het jaarlijkse onderzoek onder consumenten brengt in kaart welke organisaties inspireren en waarom. De daglichtspecialist eindigde op nummer 14. Tony’s Chocolonely werd in het onderzoek van synergie corporate brand strategy uitgeroepen tot de meest inspirerende organisatie van Nederland. Tesla en Samsung volgen op plaats 2 en 3. De resultaten werden op 30 november gepresenteerd in een gezamenlijke bijeenkomst van de FD Mediagroep en AdfoGroep tijdens BNR newsroom.
Organisaties met een duidelijke (maatschappelijke) missie doen het goed vandaag. Het is van alle tijden, maar relevanter dan ooit in een wereld waarin aandacht een schaars goed is. In de Inspirerende 40 van 2014 werd al duidelijk dat congruentie en consistentie belangrijke pijlers zijn van merken die impact hebben. “Inspirerende organisaties werken vanuit een ideaal. Zij werken iedere dag om "iets beter te maken voor anderen". Winst is daarbij een gezond resultaat dat de continuïteit voor het ideaal waarborgt. Inspirerende organisaties slagen er in om uit te groeien tot iconen van de markt,” vertelt Joris van Zoelen van Synergie.
Enige merk uit bouwbranche
De 14e plaats van VELUX valt extra op, omdat er in de top 40 vooral organisaties uit de auto-, mode-, retail- en amusementsbranche de boventoon voeren. “Wij zijn erg trots dat consumenten ons op zo’n mooie plaats in de Inspirerende 40 neerzetten. We blijven daarmee grote inspirerende merken als Nike, Apple, Triodos Bank, KLM, Starbucks en Coca Cola voor,” vertelt Michel Sombroek, algemeen directeur van VELUX Nederland verheugd.
Inzichten uit de Inspirerende 40
Voor inspirerende organisaties is innovatie een noodzakelijk middel om de idealen te realiseren, niet om te overleven. “Inspirerende organisaties varen een eigen koers die mensen willen volgen. Een duidelijke visie en rol in de maatschappij worden hierbij steeds belangrijker. Het zijn organisaties die de aandacht trekken en inspireren, innoveren in de hele productieketen en in communicatie. Zo brengt VELUX bijvoorbeeld licht in het leven van mensen,” aldus Van Zoelen.
De VELUX Groep heeft zich altijd ingezet om nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen voor toegang tot daglicht en frisse lucht, en om iets terug te geven aan de maatschappij. “Als onderdeel van ons 75-jarig bestaan volgend jaar geven we betaalbare en duurzame zonnelampen weg, die in Afrikaanse regio’s zonder elektriciteit kunnen zorgen voor betrouwbare duurzame verlichting. Maar ook is er de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in duurzame productinnovaties. Daarnaast heeft de VELUX Groep in 2007 besloten zich in te zetten om negatieve effecten van klimaatverandering te helpen voorkomen en met oplossingen te komen voor het verminderen van de C02-uitstoot van gebouwen. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is echter dat ook de gezondheid en het welzijn van de bewoners van deze gebouwen wordt verbeterd. Want het creëren van betere leefomgevingen voor mensen met voldoende daglicht en frisse lucht blijft onze belangrijkste missie,” aldus Sombroek.