Verpakken voorkomt herstelkosten
Hoe bescherm je kozijn en raam tijdens transport en ruwbouw?
Door ervaring wijs geworden verpakken Timmerfabriek Neede en Van de Vin Ramen en Kozijnen hun gevelproducten. Kwestie van sealen en transporteren op speciaal vervaardigde bokken. Daar zijn tal van producten voor ontwikkeld. In de kaders een kleine greep uit de mogelijkheden.
Het is een bekend probleem: schade aan nieuwe ramen, deuren, kozijnen en geveldelen door transport, tijdens opslag op de bouwplaats en gedurende de ruwbouwfase. Dat begint al bij het beladen van de vracht. Één kleine onvoorzichtigheid en er zit een kras of buts in de toplaag van het fonkelnieuwe kozijn of de deur.
Tijdens het lossen op de bouwplaats hetzelfde verhaal. Als het goed is werkt de kozijnenproducent samen met een vaste transportpartner. Maar dat is lang niet altijd het geval en dan is het maar afwachten hoe er gelost wordt en vooral waar op de bouwplaats de lading komt te staan. Is dat een plek in de luwte, afzijdig van de drukte en transportbewegingen op de bouwplaats? Dus op een plek waar minder risico bestaat op bevuilen en beschadigen dan op een plek waar vrachtverkeer en bouwmaterieel dagelijks rakelings passeren.
Deze risico’s tijdens transport en opslag zijn nog maar klein vergeleken bij de omstandigheden waar het kozijn in de ruwbouwfase aan blootstaat. Zeker als er kozijnen geleverd worden conform de bekende NBvT-concepten. Intrekkend cementwater, vallende specieresten, gruis en dergelijke kunnen desastreuze gevolgen hebben en tot hoge herstelkosten leiden.
Alles sealen
Michel Nijenhuis is directeur van Timmerfabriek Neede en kent het klappen van de zweep. “We hebben al zo’n beetje alles meegemaakt, van kozijnen die tijdens het transport sneuvelen, slabben die loslaten door onzorgvuldige behandeling, om maar te zwijgen wat er allemaal nog kan misgaan als het kozijn eenmaal gesteld is. We hebben daaruit lering getrokken. Bij ons verlaat er geen kozijn, deur of gevelelement de fabriek zonder dat deze gesealed is in krimpfolie. Dan gaan ze op bokken die speciaal voor ons gemaakt zijn. Het geheel wordt dan ook nog eens verpakt. Vervolgens komt onze transporteur, sjort de boel goed vast zodat de wind geen grip heeft op de vracht. De transporteur is een vaste partner die ons product van haver tot gort kent. Zijn chauffeurs weten ermee om te gaan en lossen veilig en verantwoord. En als er onverhoopt toch wat gebeurt, dan komt iemand van ons serviceteam om zo snel mogelijk het euvel te verhelpen.”
De producten van Timmerfabriek Neede gaan naar alle uithoeken van Nederland. Niet zelden naar postzegellocaties in de grote steden, waar geen plek is voor opslag op de bouwplaats. Nijenhuis: “Dan leveren we just in time. De gevelelementen worden vanaf de vrachtwagen in het bouwskelet gehesen. De verpakking tegen de wind tijdens transport gaat in bigbags en die brengt de transporteur weer netjes bij ons voor recycling.”
De bokken met kozijnen voor nieuwbouw en renovatie worden doorgaans wel gelost. Deze zijn gechipt waardoor de aannemer weet wat er – in de gewenste volgorde – op staat.
Wikkelmachine
De ervaringen van Mathee van de Vin zijn niet anders dan die van Michel Nijenhuis. Bij hem verlaat 95 procent van de kozijnen en ramen beglaasd en afgelakt de fabriek. “Goede service verlenen en ontzorgen van de klant, dat zijn speerpunten in ons bedrijfsbeleid; ook als het gaat transport, opslag en verwerking van onze producten. Daarom hebben we in de loop der jaren beschermingsproducten ontwikkeld en aangeschaft om schade aan onze producten tijdens transport en in de ruwbouwfase te voorkomen.”
Al in de jaren negentig liet Van de Vin Ramen en Kozijnen transportbokken maken, die inmiddels ook voor derden geproduceerd worden. De folie vinProtec is in nauw overleg met de folieproducent ontwikkeld om beglaasde en afgelakte kozijnen en ramen te beschermen. Het is een folie met een perforatienaad, waardoor deze gemakkelijk te verwijderen is als de ruwbouwfase is afgerond. Maar dat bleek niet altijd afdoende. Nog te vaak lieten slabben – en ook de folie zelf – los door harde wind tijdens het transport. Daarom kocht de kozijnenproducent in 2016 een wikkelmachine die de hele bok inpakt. De wind kan nu tijdens het transport geen vat meer krijgen op de kozijnen en ramen.
De zorgen zijn echter nog niet helemaal voorbij. 40 procent van de kozijnen levert Van de Vin aan bedrijven in de betonindustrie. Deze plaatsen de kozijnen in de gevelelementen om ze aansluitend naar de bouwplaats te brengen. Op dat laatste traject kan in principe nog wat misgaan. In overleg met de klanten in de betonindustrie worden ook hier de laatste puntjes op de i gezet. Mathee wijst verder nog op verandering in de volgorde van aanleveren. Een ontwikkeling die ergens tijdens de crisis is ontstaan. “Voorheen zette je de kozijnen van dezelfde afmetingen op één bok en die kon je gemakkelijk met elkaar verbinden en vastzetten met latten langszij de kozijnen. Nu staan er kozijnen van ongelijke grootte op de bok. De aannemer wil graag zo snel mogelijk de begane grond en verdiepingen weer- en winddicht hebben. Op de transportbok staan dan de kozijnen per geveldeel gerangschikt en dat zijn doorgaans kozijnen van ongelijke grootte. Daardoor zijn ze niet vast te zetten met latten. De wikkelmachine neemt dit nadeel gedeeltelijk weg.”
Ontzorgen van de klant betekent ook dat die geïnstrueerd wordt over het juist verwijderen van de vinProtec-folie. En verder, dat er op de kozijnen hijsvoorzieningen zijn aangebracht, nylon lussen en stalen hijsplaten. De lussen blijven zitten en de platen gaan retour, evenals de verpakkingsfolie die gerecycled wordt.
Veilige en duurzame transportbokken
Transport van kostbare kozijnen gaat volgens Eurobok nog te vaak op oude, ondeugdelijke of beschadigde transportbokken. Gevolgen: extra kosten door vervanging, montage en overschrijding levertijd. En verder: ongemak voor de klant wat kan leiden tot ontevredenheid. Eurobok BV heeft al meer dan veertig jaar ervaring met de productie van alle denkbare afmetingen en modellen metalen transportbokken voor onder meer de professionele Europese ramen- en deuren industrie, glasindustrie, interieurbouw en natuursteenhandel. Het productieteam bestaat uit meer dan 45 gecertificeerde lassers. Binnenkort opent het bedrijf een tweede productiehal, die wordt uitgerust met lasrobots. De bokken worden conform CE-markering duurzaam geproduceerd. De producent berekent geen meerkosten voor aanvullende wensen van de klant. Verder levert Eurobok houten kist- en kratverpakkingen.
Meer informatie: www.eurobok.com
Tijdelijke bescherming met spuitfolie
Jaarlijks loopt het verlies door schades van lekwater, voegmortel, zand, enz. in de tientallen miljoenen. Ook Spuitfolie bv springt daarop in. Na een langdurige testfase brengt het bedrijf sinds een jaar een preventieve beschermfolie op de markt. Deze nieuwe folie is een milieuvriendelijk, transparant en uv-bestendig natuurproduct en wordt door Spuitfolie aangebracht op de bouwplaats of in de fabriek. De folie kan op diverse materialen worden aangebracht. Denk aan glas, aluminium, staal, hout, natuursteen en zelfs betonelementen. De firma garandeert dat de folie ten minste twaalf maanden blijft zitten. Daarna trek je de laag er gewoon vanaf.
Meer informatie: www.spuitfolie.nl
Tekst Arie Grevers Fotografie producenten en leveranciers
Dit artikel staat in de Raam en Deur juni editie 3-2019.